آمادگی آستان قدس رضوی برای ارائه خدمات به زائران اربعین در داخل و خارج مرزها آمادگی حرم مطهر رضوی برای میزبانی از زائران پیاده دهه پایانی ماه صفر سوغات مشهد با نمادسازی زیارت، هویت شهر را بازنمایی می‌کند آغاز‌به‌کار دومین مدرسه تابستانی «دارالعلم» با پیام آیت‌الله مکارم‌شیرازی (۶ مرداد ۱۴۰۳) ثبت نام هشتمین رویداد مجازی «بی نهایت» ویژه دهه هشتادی‌ها آغاز شد حسینی‌نژاد، قاری مشهدی، نفر سوم مسابقات قرآن روسیه شد تصویر کربلا در قلب مشهدالرضا(ع) | روایتی از تعزیه خوانی گروه نمایشی «حماسه اکبر» آیت الله اعرافی: حمایت ایران از غزه و فلسطین بر اساس تأکیدات قرآن کریم است کاهش مصرف برق حرم امام‌رضا(ع) برای کمک به پایداری شبکه برق  «حماسه اکبر» در عرصه میدان شهدای مشهد + فیلم انتظار بدون معرفت راه به کوفه می‌برد واکنش وزیر فرهنگ به بسته شدن مرکز اسلامی هامبورگ + عکس آغازبه‌کار پویش بزرگ مردمی «حرکت» با هدف ترویج سیره اهل‌بیت(ع) در جامعه (۴ مرداد ۱۴۰۳) آغاز مسابقات بین‌المللی «جایزه بریکس قرآن کریم» در کازان + فیلم و تصاویر یک صلوات، کرایه راننده تاکسی بود ز دریای کراماتت شده دامانِ صحرا‌ تر درباره محمدعلی الهامی نیا، قدیمی‌ترین استاد کاشی کاری حرم مطهر رضوی مبارک سفری از بخارا تا مشهدالرضا(ع) بررسی فلسفه و آثار زیارت در متون دینی
سرخط خبرها

نگاهی به پل ناممکن «بعثت» که برای پشتیبانی روی اروند احداث شد

  • کد خبر: ۴۴۵۱۲
  • ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
  • ۹
نگاهی به پل ناممکن «بعثت» که برای پشتیبانی روی اروند احداث شد
کار احداث پل بعثت در روز مبعث پیامبر (ص) در سال۶۵ شروع شد و حدود ۶ ماه به طول انجامید. شهید مهندس پورشریف، مسئول ستاد مهندسی رزمی قرارگاه کربلا، طرح این پل را داده و پروژه کار جمعی مهندسان بود و اصلا نمونه ثبت‌شده‌ای از آن، در تاریخ نظامی دنیا و در تاریخ غیرنظامی نداریم.
سیدهاشم بنی‌هاشمی | شهرآرانیوز - پل از ۵۰۰۰ لوله به طول ۱۲ متر، دارای قطر ۱۴۲ سانتی‌متر، ضخامت ۱۶ میلی‌متر از نوع فولاد به وزن ۷ تن تشکیل شد که به‌وسیله بیش از ۱۷۰۰ کفی به رودخانه آورده شدند. لوله‌ها در هر ردیف توسط اتصالات گوشواره‌ای به یکدیگر متصل می‌شد. هر ردیف روی ردیف قبلی به‌گونه‌ای قرار می‌گرفت که شبکه‌ای لانه‌زنبوری به‌وجود می‌آورد. روی آخرین ردیف با قراردادن لوله‌هایی با قطر متفاوت، تراز شده و سپس آسفالت ریخته می‌شد.
 
 

شاهکار مهندسی رزمی جنگ
 
ابتدای جنگ، عراق برای اشغال آبادان از اروند عبور نکرد. عراقی‌ها بااینکه از پشتیبانی تسلیحاتی کافی برخوردار بودند، می‌دانستند که از اروند نمی‌توان عبور نظامی کرد. اروند برخلاف بیشتر رودخانه‌های دنیا، ۲ بار در روز جذر دارد و ۲ بار مد. تمام تغییرات و تلاطمات آب خلیج فارس، به‌علاوه آب رودخانه‌های کارون، دجله و فرات روی آب اروند تأثیر می‌گذارد. این شرایط از اروند، رودی ساخته با سرعت آب تا ۷۰ کیلومتر در ساعت، اختلاف ارتفاع ۳ متری آب در زمان جزرومد، جریان‌های نامنظم گردابی و وضعیتی غیرقابل‌پیش‌بینی.
 
 
نگاهی به پل ناممکن بعثت که برای پشتیبانی روی اروند احداث شد
 

بلافاصله بعد از نتیجه دادن عملیات والفجر ۸، باید یک راه ارتباطی بین خاک خودمان و شهر فاو که تازه دست رزمندگان اسلام افتاده بود، ایجاد می‌شد. رزمندگانی که در فاو بودند، باید از نظر امکانات و نیرو پشتیبانی می‌شدند؛ چراکه عراق تمام توانش را برای پس‌گرفتن فاو گذاشته بود. قبل از والفجر ۸، پل‌هایی روی اروند زده بودند، اما اروند هیچ‌کدام را تحمل نکرده و همه را بلعیده بود. یک پل ساخته بودند به نام پل فجر، که شب‌ها نصبش می‌کردند و روز‌ها جمع می‌شد. این پل نیز چندان کارآمد نبود؛ باید پلی ساخته می‌‎شد که محکم و مطمئن باشد و بتوان با آن در شبانه‌روز تجهیزات و تدارکات و مهمات را به‌آسانی به آن طرف آب رساند. پلی که درمقابل اروند وحشی مقاومت کند، دراثر حمله‌های عراق به‌سرعت قابل ترمیم و بازسازی باشد و مهم‌تر از همه به‌سرعت احداث شود.
 
 
نگاهی به تاریخچه جهادسازندگی خراسان از بدو تأسیس تا نقش‌آفرینی تیپ مهندسی رزمی ثامن الائمه در جنگ
 

کار احداث پل بعثت در روز مبعث پیامبر (ص) در سال۶۵ شروع شد و حدود ۶ ماه به طول انجامید. شهید مهندس پورشریف، مسئول ستاد مهندسی رزمی قرارگاه کربلا، طرح این پل را داده و پروژه کار جمعی مهندسان بود و اصلا نمونه ثبت‌شده‌ای از آن، در تاریخ نظامی دنیا و در تاریخ غیرنظامی نداریم. پل بعثت فرایند طراحی و اجرایی داشت. مسئله این بود که چطور یک لوله به قطر ۵/۱ متر و با وزن حدود ۷تن را روی آب شناور نگه داریم و طوری سروته آن را ببندیم که به‌آسانی هم باز شود. من در مقطعی وارد شدم و تغییراتی در طرح‌های اولیه برای رفع مشکل شناوری پل دادم و مدیر اجرایی شدم.
 
 
نگاهی به پل ناممکن بعثت که برای پشتیبانی روی اروند احداث شد
 

لوله‌ها با اتصالات متحرک به هم متصل می‌شدند و از اسکله‌ای که برای همین منظور ساخته شده بود، به داخل آب هدایت می‌شدند. برای شناورکردن لوله‌ها، دو طرف آن‌ها را پارچه‌های برزنتی می‌بستیم که لوله‌ها در آب غرق نشوند. بعد در محل موردنظر در لوله‌ها را باز می‌کردیم تا لوله‌ها به زیر آب بروند و لوله‎‌ها غرق می‌شدند و چیزی دیده نمی‌شد. کم‌کم این لوله‌ها در بستر رودخانه آماده شدند و تازه زمانی‌که روی کار آمدند، دشمن متوجه شد و بمباران‌هایش را شروع کرد. البته ما بیشتر اوقات، شب‌ها کار می‌کردیم و موفق شدیم روی پل را آسفالت کنیم و تردد صورت می‌گرفت. هروقت هم که بمباران صورت می‌گرفت، تنها آسفالت خراب می‌شد. پل طوری طراحی شده بود که اگر بخشی از آن آسیب می‌دید، به‌سرعت توسط گروه‌های مهندسی قابل بازسازی و ترمیم بود. ماه رمضان، عطش و گرما و خستگی، و خطر فعالیت در منطقه جنگی، هیچ‌کدام مانع از تیم ۱۳۰۰ نفره مهندسی جهاد نشد تا شاهکار مهندسی‌رزمی تاریخ دفاع مقدس کامل شود و تمام جهان را متعجب کند.
 
 
نگاهی به پل ناممکن بعثت که برای پشتیبانی روی اروند احداث شد
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
خضری
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
0
0
مثل پل صراط. پراز راز ورمز.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
0
2
احسنت به شیرمردان دفاع مقدس
ابتکار و خلاقیت و شجاعت اونم با امکانات کم
حیف که این افتخارات واقعی که برای بعضیا افسانه است و فقط تو فیلماشون دیده میشه، برجسته نمیشه گفته نمیشه
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
1
1
من انجا بودم
محبوب ربانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
0
1
باسلام من شخصا در این عمیلیات بعنوان مخابرات چی از طرف تیپ نبی اکرم بصورت ماموریتی با خودرو نیسان حضور داشتم ..تشکر از نویسندگان مطالب
محمدعلی بیگی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
0
0
سلام. با تشکر از مهندس بنی هاشم ک اطلاعالتی برای مطالعه عموم گذاشتن و یادی کنیم از مهندس پور شریف ک روحش شاد و یادش گرامی باد.
اینجانب ک از اول طرح کردن پل تا مسِِئولیت ساخت داشتم فراز و نشیب بسیار بود ک جناب بنی هاشم خلاصه بسیار کوتاه و مختصری ذکر فرمودن ک یکیشون قبول نکردن هیچیک از مسئولین از انجام این طرح بود تا ردیف اول کار شد و ردیف دوم نصفه رسید ک کم کم قبول کردن که میشود با تمام مشکلات با همت جهادگران ساخت دیگری آواکسها از عربستان ک منطقه را زیر نظر داشتن و دیگر جزیره بوبیان کویت ک دست عراقیا بود و دیگر مورد ک در محاسبات نمیشد کنجاند روزانه چهار بار جزرو مد سه متری و اینکه در محل نصب هیچ امکاناتی نداشتیم اینا بخشی از موارد بود ک پل نا ممکن را ممکن کرد.
یادی کنیم از همه تلاشگران ک واقعا شبانه روز همت کردن و از همه زندگی شخصی گذشتن. یادشان بخیر و عاقبت بخیری
احمد قلی پور
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
0
0
با عرض سلام بنده از ابتای احداث پل تا اخر بعنوان نیروی بسیجی گشت تیپ 44قمربنی هاشم در کنار برادرا عزیز جهاد بودم یادان روزها بخیر دل ودلدار درکنار هم بودن....
هوشنگ کریمی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
0
0
سلام من هم برای احداث پل های شناور از طرف سپاه پاسدارا حضور داشتم اگر هم دوره ای ها اینجا هستن لطفا با من تماس بگیرند ممنون
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
0
0
به نام خدا
از طرف لشگر نجف اشرف داوطلبانه از روی پل اوایل۶۶ عبور کردم‌.پس از پاتک های بسیار شدید دشمن و با مقاومتی شدید و چند روزه مجبور شدیم برگردیم که متاسفانه با غرق شدگی ان روبرو شدیم.درود و سلام بر شهیدان بخون خفته اسلام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
0
0
مرحبا احسنت
حالا چه زمانی سربازی اجباری رضاخانی حذف میشود؟
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->